torsdag 13 januari 2011

Norsk politiker går med i anti-islamistisk organisation « Politiskt Inkorrekt

Norsk politiker går med i anti-islamistisk organisation « Politiskt Inkorrekt: "Norsk politiker går med i anti-islamistisk organisation

NORGE Från att ha varit engagerad i integreringen av “de nya landsmännen” har ledaren för Sosialistisk Venstreparti i Nordstrand i Oslo, Morten Schau, övergett integrationsdebatten och i stället meddelat att han gått med i den omstridda organisationen Sian, Stoppa islamiseringen av Norge.

- SV har svikit i delar av integrationspolitiken, säger Schau och bekräftar att han gått med i Sian. Det är min privata ståndpunkt, fortsätter han och ger sitt stöd till medlemmarna i Sian som han anser vågar tala om något som många andra inte törs ta tag i. Debatten kring dessa frågor i det egna partiet har han gett upp.

– Vi kan ikke snu ryggen til at integreringen byr på problemer. Jeg kjenner til flere muslimske kvinner som ikke får gå utenfor døren av sine fedre, eller som tvinges til å gå tildekket. Små barn skal ikke bære hijab, og nikab bør forbys. Den tiltakende kjønnssegregeringen som flere islamister forfekter, er også kritikkverdig. Vi kan ikke snu ryggen til dette, sier Schau til Klassekampen.

Flera krafter i SV sägs dela hans syn på problemet, men de är i minoritet enligt Schau, som understryker att det inte är muslimer eller islam som han har något emot och att han inte stödjer Sian i allt de står för, bland annat kopplingen mellan islam och terrorism.

– Og jeg står ikke med Bibelen i den ene hånden og Koranen i den andre. Jeg er ateist, sier Schau til NTB.

– Det er politisk islam jeg vil til livs, vi må sette grenser for islamiseringen av det offentlige rom. Dialog er vel og bra, men noen ganger må det handling til. Vi må ikke være redde for å stille krav til de som skal integreres i det frie, åpne demokratiske samfunnet vi har. Det er en verdikamp på gang i samfunnet, den debatten må vi ta.

Ledaren för SV i Oslo, Per Østvold, säger att han inte har något som helst gemensamt med Sian.

– Jeg tar sterk avstand fra en organisasjon jeg mener er forholdsmessig ekstrem og sterkt muslimfiendtlig. Det har tidligere vært debatt i SV om enkelte forhold knyttet til islam, som for eksempel bruk av hijab. Uenigheter lever vi godt med. Men medlemskap i Sian er noe helt annet. Jeg skulle ønske at Morten Schau tok avstand fra organisasjonen. Jeg vil ta en prat med han om dette, og høre hans begrunnelse, før vi eventuelt går videre med saken, sier Østvold til Klassekampen.

SV har ingen uteslutningsparagraf. Østvold vill inte kommentera saken vidare till nyhetsbyrån NTB, men det vill Schau:

– Jeg skal ha et møte med Østvold onsdag kveld, så får vi se hva som skjer. Jeg hadde tenkt å gå av som lokallagsleder, men fortsette i styret i lokalpartiet. Jeg er enig med SV i det meste bortsett fra en del av integreringspolitikken, sier Morten Schau til NTB.

Dagsavisen

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: