måndag 3 januari 2011

Öppet brev till Fredrik Reinfeldt, del 2 « Politiskt Inkorrekt

Öppet brev till Fredrik Reinfeldt, del 2 « Politiskt Inkorrekt: "Öppet brev till Fredrik Reinfeldt, del 2

LÄSARBIDRAG Tidigare i år skrev jag en insändare som publicerades här på PI den 31:a augusti. ”Öppet brev till Fredrik Reinfeldt” löd rubriken, så låt mig kalla denna insändare för ”Öppet brev till Fredrik Reinfeldt, del 2”. Jag kan inte låta år 2011 inledas med en inneboende frustration, utan måste låta den pysa ut och lätta på trycket i form av skrivna tankar. Nu tror jag inte att Reinfeldt själv läser detta, men jag hoppas att åtminstone någon av hans undersåtar besöker PI och kan vidarebefordra orden i brevet.

”Fredrik Reinfeldt, du höll ett jultal som i mångt och mycket hyllades av politikerkollegor, journalister och andra högt uppsatta personer. Visst innehöll talet många kloka ord, men utelämnade också sådant som det pratas om på arbetsplatser och i kompisgäng. Jag tänker inte kommentera ditt tal i detalj, utan rikta in på det ”öppna samhälle” du anser Sverige vara och som du tänker fortsätta kämpa för. Vad ”det öppna Sverige” har gett oss medborgare känner de flesta till och detta gäller även de som bara förlitar sig till er politikers korrekta ord och gammelmedias nyheter. Innerst inne tror jag att du är en klok man och runt frukostbordet med din Filippa diskuteras säkerligen de misstag och misslyckanden din regering stått för. Jag kan i alla fall lova dig att dessa diskuteras vilt ute i landet. I ditt tal hyllar du det muslimska Sverige för att de står upp för frihet och öppenhet. Dessa ord Fredrik, förundrar nog många och du lär säkert få tillfälle att förklara dem.

Dina ord om ”Det öppna Sverige” känns fel i dagsläget. Jag hade velat höra dig säga ”Det anpassade Sverige” i ditt tal, då detta stämmer bättre överens med verkligheten.

Idag ska Sverige anpassas till ”Den nya världen” och de som samhället ska anpassas efter är de som anländer hit från andra kulturer och inte efter oss som redan lever här. Varför är det så hemskt att använda uttrycket svensk, hävda att också vi svenskar har en kultur, att även vi har traditioner vi gärna vill bevara och att Sverige, precis som alla nationer, har en egen särprägel som lockar folk att turista i vårt land? Vad är ditt syfte Fredrik? Vad är din målsättning och din agenda, när du var och varannan vecka förolämpar och nedvärderar ditt eget land och oss som vill värna om det vi växt upp med och lärt oss älska? Jag bryr mig inte om ifall traditioner som Midsommar, Lucia och julfirande har sitt ursprung i andra länder.

Det här är några av de exempel som firats i Sverige under århundraden, så varför ska det tas ifrån oss? Varför ska vi behöva skämmas över det som våra föräldrar, far- och morföräldrar och deras förfäder glatts åt under sina uppväxtår? Fredrik, har du alltid känt dig så här inför vårt land, eller är det något som växt fram under din tid som statsminister? Jag har full förståelse för att du som ledare för ett regeringsparti stävar efter makt och makt når man genom väljarnas förtroende och deras röster. Visst utgör våra nysvenskar en allt större väljargrupp, men hur långt är du villig att sänka skeppet Sverige i din strävan efter popularitet hos de som väljer att flytta hit?

Jag nämnde gruppen muslimer i början av brevet. Du anser alltså att denna grupp står för frihet och öppenhet? Dina ord kanske bygger på den stora väljarpotential de allt fler muslimerna utgör, du kanske räds att de ska bilda ett eget parti om missnöje uppstår och att de därför överger ditt parti eller så har du andra skäl för att prata så varmt och okritiskt om de i Sverige boende muslimerna. Min personliga åsikt Fredrik, är att denna grupp står för raka motsatsen till den frihet och öppenhet som du eftersträvar hos svenska medborgare. Vi har idag många minoriteter i Sverige, såväl religiösa som etniska, men ingen grupp ligger bakom så många problem som Sveriges muslimer. Varför?

Du vill så gärna se oss ”etniska” svenskar bo grannar med muslimska familjer, men vill de verkligen bo grannar med oss? Du vill att vi ska acceptera de nya svenskarna från muslimska länder, men tänker de acceptera oss? Du vill att vi ska ta till oss de nya kulturer, seder och traditioner som de för med sig från Somalia, Afghanistan, Irak m.fl. länder, men vill de ta till sig våra? Förresten Fredrik, märker du att jag i detta stycke använt ord som du egentligen inte gillar? Ser du att jag skriver ”etniska svenskar” och att jag påstår hävdar dessutom att vi har en egen kultur och egna traditioner? Ett av de förtroendeproblem du sitter på, är just att du förvägrar oss ”etniska svenskar” att finnas till, samtidigt som du med glädje använder orden ”nya svenskar”. Ditt andra stora problem är att du nekar att vi i Sverige har en egen kultur och egna traditioner, vilket i sig borde göra oss världsunika, samtidigt som du i målande ordalag beskriver de nya och härliga traditioner som nysvenskarna visar upp och deras kulturer beskriver du som enbart spännande.

Jag vet inte om du förstår hur starka känslor ditt ständiga nedvärderande av allt ”svenskt” rör upp, men fråga dig själv hur detta ska bygga broar mellan de som kommer och oss som bor här? Gruppen muslimer, den grupp du så okritiskt hyllar, har stora problem med att anpassa sig till det västerländska samhället. Jag är säker på att du, precis som allt fler av oss vanliga medborgare, känner till vad som just nu pågår i Sverige. Om du inte själv besöker de censurfria Internetsidorna, så har du säkerligen medarbetare som finkammar nätet efter uppgifter som de sedan förmedlar till dig personligen? Då vet du hur kraven ständigt ökar och att allt fler eftergifter sker från svenska politiker och myndigheter. Allt fler och allt högre röster hörs från den muslimska gruppen om att de vill slippa ta del av våra värderingar, lagar, regler för att istället leva efter det som Koranen påtalar.

Den muslimska gruppen och i synnerhet den radikala, har inget intresse av att anpassa sig till ett västerländskt leverne och därför kommer det att uppstå allt fler och allt mer oundvikliga krockar mellan ”oss” och ”dom”. Vi ser redan nu hur samhället anpassas på punkt efter punkt och inte ens barnen i skolorna slipper undan kraven från Muhammeds lärljungar. Det här håller inte längre Fredrik och du som ledare för detta land har det stora ansvaret att hålla ihop samhället och inte splittra det. Du har givetvis en svår, men inte omöjlig uppgift framför dig, när du ska försöka förena kulturer som står lika långt från varandra som natten och dagen gör.

Efter ditt hyllade tal har du varit märkbart tyst. Är du inte nöjd med det öppna och toleranta Sverige du förespråkar? Jag vet inte vilka föreställningar du såg i ditt inre, men landet Utopia existerar bara i Thomas Mores bok från 1516. Det finns idag inga fungerande stater där olika kulturer och religioner ska försöka samsas över enhetliga lagar och regler, men om du Fredrik kan nämna namnet på ett sådant land, tar jag och många andra tacksamt emot informationen. Idag leder du ett land som röner ett allt större intresse från utländsk media och nu pratar jag inte om sportsliga framgångar, den ekonomiska tillväxten eller nya och innovativa uppfinningar.

Nej Fredrik, jag pratar om de nya ”svenskar” som både i vårt land och utomlands skämmer ut Sverige och som satt oss på kartan på ett tråkigt sätt. Redan har dessa nya ”svenskar” påverkat omvärldens syn på Sverige som ett tryggt land, vilket vi kunde läsa i SvD den 22:a december och frågan är hur detta kommer att påverka ett av våra största exportområden, turismen? Idag hör jag i min bekantskapskrets folk säga att de vill lämna Sverige för att de inte längre vill bo här. Detta hörde jag aldrig nämnas under min uppväxt, utan det är ord som successivt växt fram under senare år.

Mina sista två frågor till dig Fredrik är samma som jag ställt på många Internetforum de senaste åren.

Varför befinner sig kulturer som avskyr allt som det västerländska samhället står för, i Sverige? Varför är det vi som bor här som ska anpassa våra liv efter de som flyttar hit?”

Stefan K

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: