tisdag 29 mars 2011

Kristna den mest förföljda religiösa gruppen « Politiskt Inkorrekt

Kristna den mest förföljda religiösa gruppen « Politiskt Inkorrekt: "Kristna den mest förföljda religiösa gruppen

ISLAM Enligt en ny rapport framtagen av katolska kyrkan utgörs gruppen förföljda på grund av religion till 75 procent av kristna. Officiellt släpptes rapporten den 15 mars i Storbritannien där ärkebiskop Bashar Warda från Erbil i Irak frågade sig om de kristna i hans hemland över huvud taget kommer att överleva.

Rapporten belyser faran med islamisk extremism i såväl Mellanöstern som Nordafrika och delar av Asien. Wardas tal kan läsas här.

En ledare i DN tar också upp ”kriget mot kristna” och konstaterar att det fortfarande är alltför tyst om de systematiska övergreppen i västvärlden.

Islamistiska grupper har öppet deklarerat att målet är att rensa Mellanöstern från kristna, antingen genom att med terror skrämma bort dem eller helt enkelt ta deras liv.

Flera undersökningar pekar på att kristna nu är den mest förföljda religiösa gruppen i världen. Nyligen släppte den brittiska katolska organisationen Aid to the Church in Need rapporten ”Persecuted and forgotten” som hävdar att 75 procent av all religiös förföljelse riktas mot kristna.

Tankesmedjan Pew Research Center visade å sin sida i höstas att kristna trakasseras i två tredjedelar av jordens länder, fler än några andra religionsutövare.
Vad gäller våldet och trakasserierna mot kristna är det svårt att inte tänka på Martin Luther King-citatet ”Den värs­ta tragedin är inte de ondas brutalitet utan de godas tystnad”. För medan den religiösa rensningen pågår i stora delar av världen är det ekande tyst i andra.

Ett sorgligt exempel är när EU:s ministerråd i början av året skulle markera mot våldet. I det första utkastet till uttalande förmådde rådet inte ens ta ordet ”kristna” i sin mun, trots att bakgrunden främst var kyrkmassakrerna i Bagdad och Alexand­ria.
Det krävdes starka påtryckningar från Italien och Frankrike för att skrivningen till slut skulle uttrycka försvar för ”kristna (…), muslimska pilgrimer och andra religiösa grupper”.

Västvärldens ovilja att starkt ta avstånd mot förföljelser av kristna har flera orsaker. En är rädslan för islamofobi, en annan den koloniala historien och en tredje en vanlig men märklig världsbild i svartvitt. Bilden av muslimen som maktlöst offer och den kristne som privilegierad gärningsman är så förankrad i vårt medvetande att vi har svårt att ta in att det finns stora regioner där den utsatta, svaga minoriteten är kristen.

Dagen
DN
29 mars, 2011 | Category: Islam, Religion, Utrikes
19 comments to Kristna den mest förföljda religiösa gruppen

*
ThinksTwice
29 mars, 2011 at 11:48 · Reply

Islam är fantastiskt.
*
'Svenne'
29 mars, 2011 at 11:41 · Reply

Vi kan inte dra ut i korståg för att försvara kristna. Det går dock bra att dra ut i krig för att försvara muslimska klaner som levererar sin olja till ”rätt” kunder. I fallet Libyen går nu oljan till Quatar och därmed USAs intressesfär. Undrar hur det går med BPs oljeresurser eller de italienska intressena. Kanske blir en konflikt där mellan de olika ”räddarna av islam”? Inte ens i Sverige kan den svenska kyrkan försvara kristna, utan lullar med islam och andra obskyra rörelser. Nu ska Sverige oockså ut och slåss i detta krig. Av vilken anledning kan man fråga sig? Vilka av de civila kommer att bli skyddade? Vi kanske borde börja med att träna på hemmaplan med att skydda kristna innan vi lånar oss till andra intressen i världen.
*
Karl Martell
29 mars, 2011 at 11:18 · Reply

Kristna har förföljts sedan Islam uppkom på 600talet. Korstågen som alla tycker är så koloniala drevs fram till skydd åt de kristna i muslimockuperade områden.Res Korstågsfanan åter!
*
Henrik
29 mars, 2011 at 11:06 · Reply

När jag uppmärksammade detta via min facebook från dagen.se så fick jag det hett om öronen då jag i samma veva tydligen hade rättfärdigat islamofobi.
*
Jonas
29 mars, 2011 at 10:25 · Reply

Den mest utsatta gruppen är väl ateister som inte ens får yttra sig i stora delar av världen utan att kastas i fängelse eller dömas till döden.
*
babar
29 mars, 2011 at 10:21 · Reply

Där ser man, blir nog inte många Svenska medier som vågar ta i detta med tång ens, det är ju egentligen mussarna som är dom förföljda, denna rapport är felaktig.
*
björn
29 mars, 2011 at 10:19 · Reply

Jag vet inte vilket värde en sådan rapport författad av katolska kyrkan har.
*
Uppenbart.
29 mars, 2011 at 10:17 · Reply

AntiKrist kommer att förlora stort ändå, det vet alla. Frågan är hur många som offras för sanningens skull.
*
Jan-Stefan
29 mars, 2011 at 10:05 · Reply

Det är Jesus hatet, helt enkelt. Kristendoms hat.

Det beviset är och förblir Ecke Homo. Ska man förnedra någon i sin grund. Släpp då lös dessa bögar mot en totalt försvarslös man. Har vi hört några bögar tagit avstånd från detta? Aldrig!
Jesus var på de förtrycktas och de svagas sida. Jesus sade hårda ord till eliten. Det gillar inte eliten De vill gärna ha typ: det muslimska som bygger på den högstes makt.

Det vill även de som driver på detta Jesus hat. De vill vara diktatorer. Det vill även media ha. Lydiga konsumenter som ska tycka enligt eliten. Och media är eliten.
*
Fredrix
29 mars, 2011 at 08:47 · Reply

Hej,

Jag tror på tomtar och troll. Denna tro styr mitt liv och jag kan inte företa mig något utan att överväga vilket val som stämmer bäst in med vad tomtarna och trollen har stipulerat. Tomtar och troll är på riktigt och har bestämt hur vi människor ska leva. Jag kan inte heller acceptera att de finns människor som tror på näcken varför jag måste döda alla näckenanhängare.
Detta tar upp all min vakna tid varför mitt hus förfaller, jag har förlorat mitt jobb, jag har slutat läsa böcker, jag har slutat att överhuvudtaget tänka på något annat. Det är min plikt att övertyga eller tvinga alla att underkasta sig tomtar och troll. Det är min skyldighet att alla människor sätter ut gröt till tomtarna och ber för att skydda sig mot trollen.
Minst 15ggr om dagen ska vi bege oss ut i skogen för att be och prisa tomtarna, som ultimat kommer att ta oss till den stora julfesten i livet efter detta. Så länge vi följer tomtarnas väg och håller oss borta från trollens influens kommer allt att gå bra för oss och vårt samhälle.
Även om tomtarna kräver att vi bortser från allt i verkligheten är det värt att följa dem. Jag byter gärna ett liv här mot att få komma till det stora julbordet när jag dör. Eftersom jag kommer att hamna i trollhålet om jag inte följer tomtarnas bud.

Allt detta är sant för i sagorna står det att det är sant så det måste vara sant.
o
Uppenbart.
29 mars, 2011 at 11:46 · Reply

Du har bara ett liv här sen är det försent. Lycka till.
*
Surgubben
29 mars, 2011 at 08:22 · Reply

Det skulle vara intressant att höra Mattias Gardells åsikter och kommentarer. Enligt hans bok ”Islamofobi” så är ju

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: