tisdag 22 mars 2011

‘Skam’-mordet gav fängelse och livstids utvisning « Politiskt Inkorrekt

‘Skam’-mordet gav fängelse och livstids utvisning « Politiskt Inkorrekt: "‘Skam’-mordet gav fängelse och livstids utvisning

HEDERSMORD Den 62-årige irakiern Subhi Aref Othman i Katrineholm har erkänt att han brutalt högg ihjäl sin adoptivdotter Jian Subhi Aref eftersom hon levde ett ”syndigt västerländskt liv”. Hon var tvungen att dö, enligt skamkulturen. Jian fick minst 48 hugg. Sedan angav han sig själv till polisen. Under tingsförhandlingen i Nyköpings tingsrätt erkände Subhi Aref Othman igen utan omsvep.

Subhi Aref Othman berättade lugnt om adoptivdotterns oanständiga leverne, klädsel och att hon flirtade med en annan man samtidigt som hon låg i skilsmässa. Hans raseri över detta växte och slutligen bestämde han sig för att Jian skulle dö då hon hade uppträtt på ett sätt som vanhedrat honom och familjen. Det var två veckor före det brutala mordet.

– Det var omöjligt att handla på ett annat sätt. Min heder stod ju på spel, sa han via sin tolk.
Mordet

Jian Subhi Aref höggs ihjäl den 15 november i Subhi Aref Othmans eget trapphus inför två vittnen, som flydde upp några våningar. Subhi Aref Othman använde en stor kniv och efteråt gick han raka vägen nedsölad av blod till polisstationen i Katrineholm och erkände direkt. Den blodiga kniven hade han med sig.

Förutom hans erkännande fanns det också omfattande teknisk bevisning i form av DNA-spår. Och den rättsmedicinska undersökningen har kunnat visa att de 48 sticksår som Jian hade, stämde överens med mordvapnet som är kopplat till Subhi Aref Othman.
Nyköpings tingsrätt

Subhi Aref Othman, född 1948-07-15 och och medborgare i Irak, för mord till fängelse 18 år och därefter livstids utvisning. Han ska även utge skadestånd med 300 000 kronor till flera målsäganden, däribland hennes lille 3-årige son. Enligt en tidigare rättspsykiatrisk undersökning lider Othman inte av en allvarlig psykisk störning. Han var tvungen att ha tolk vid rättegången.
Tingsrättens resonemang

Nyköpings tingsrätt konstaterar i domen att straffskalan för mord är fängelse i mellan tio och 18 år, eller på livstid. Rätten ser inga förmildrande omständigheter kring det brutala mordet på Jian Subhi Aref Snarare konstaterar tingsrätten att gärningen var planerad i allra högsta grad och att kvinnan måste ha känt dödsångest innan hon avled. Dessa omständigheter innebär enligt domen att livstidsstraffet bör väljas. Men eftersom straffet kombineras med utvisning, och eftersom Subhi Aref Othman har familj i Sverige, anser tingsrätten att straffet ska bli 18 års fängelse.

Under förhandlingarna sa hans advokat Bo Johansson att inte ville se sin klient utvisad utan menade att Subhi Aref Othman kommer att vara för gammal för att det när han har avtjänat sitt fängelsestraff.
Domstol

Nyköpings tingsrätt, B 3418-10
Rädda barnens sajt Flicka.nu

R B har en sajt som heter Flicka.nu och kontaktforum som flickor och kvinnor kan vända sig till när de är utsatta, där R B skriver:

Om de vuxna i familjen tvingar dig att leva ett liv som du absolut inte vill blir det konflikt, både inom dig själv och med din familj och släkt. Ett exempel kan vara att de tvingar dig att gifta dig. Då måste du prata med någon som står utanför konflikten. Har du kompisar som lyssnar och förstår är det fint, men ibland räcker inte kompisarnas råd.

Eller är du en flicka som inte vill eller vågar berätta om vad som händer hemma? Är du rädd eller skäms du för att berätta för någon utanför familjen? Du kanske har lärt dig att problem ska lösas inom familjen. Att inga utomstående ska blanda sig? Det är bra om du har en familj som kan lösa konflikter men det är inte alltid det går. Men om det går så långt att du blir hotad eller slagen så måste du söka hjälp utifrån.

Muslim berättar

Jag längtar efter mamma, men jag vill inte träffa henne än. Jag vågar inte lita på henne och jag vet inte vad hon kan hitta på. Jag har ringt och hon sa att jag skulle komma hem igen. Men hon tänkte bara på sig själv och inte på mig. Hon tvingade mig att gifta mig med en man jag inte kände. Det var hemskt. Jag bad min mamma om att få slippa, men till slut gjorde jag som hon ville. Jag har alltid gjort som mamma vill för att hon skulle bli glad och tycka om mig. Jag rymde och idag är jag skild. Jag trodde aldrig att imamen skulle gå med på skilsmässa, men han höll med mig. Jag var helt chockad. Nu kan jag börja om i en ny familj med låtsasföräldrar och syskon. Visst längtar jag hem och mest längtar jag efter mina syskon. En dag kanske jag kan komma hem på besök, men nu känns det för farligt.”

Två andra flickor

”Hej!
Jag är en tjej som vill flytta till en annan familj, jag kommer inte överens med mina föräldrar. Allt jag gör är fel enligt dom. Jag går i skolan och har bra betyg jag har många kompisar, men är det ett helvete. Jag får knappast gå ut och träffa mina kompisar. Jag får inte klä på mig de kläder jag vill. Nu vill jag vet hur jag skall göra för att komma till en annan familj. Ingen får veta något, för om dom visste så skulle dom bli helt vansinniga. Jag vill verkligen flytta!!!!!!!”



”Hej! Jag har en kompis som inte får göra nåt. Hon får inte gå på fester eller på bio. Hon får nästan inte göra något som vi andra får göra. Det finns alltid någon från familjen som är med och bevakar henne. Själv är hon rädd att göra något fel för hennes föräldrars religion för då blir h

– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: