måndag 11 april 2011

Den utrygge hovedstaden - nyheter - Dagbladet.no

Den utrygge hovedstaden - nyheter - Dagbladet.no: "NATTEVANDRING: Å gå ved Akerselva om natta er noe jeg aldri ellers foretar meg. Men i kveld har jeg tre sterke karer som følger med på hvert skritt jeg tar, og jeg føler meg trygg. Men jeg vet jeg hadde vært engstelig om jeg hadde gått her alene. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
Den utrygge hovedstaden
I løpet av kort tid har fem kvinner blitt overfalt og voldtatt i Oslo. Dagbladets journalist gikk natt til fredag i de farligste områdene for kvinner i Oslo.

Ida Hilde Mathisen
ihm@dagbladet.no
09.04.2011, kl. 22:50
TIPS Skriv ut artikkelen Del på Facebook

Send tips til Dagbladet.no MMS/SMS: 2400 Tlf: 2400 0000 e-post: 2400@db.no
Skriv ditt tips her Mer info om tips

annonse
VOLDTEKT: Natt til søndag 3. april ble det begått fire overfallsvoldtekter i Oslo. Det ene bele begått i en sidegate til Brugata i Oslo sentrum. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.

VOLDTEKT: Natt til søndag 3. april ble det begått fire overfallsvoldtekter i Oslo. Det ene bele begått i en sidegate til Brugata i Oslo sentrum. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.
VOLDTEKT: Natt til tirsdag ble ytterligere en kvinne voldtatt etter at hun gikk av bussen på Sinsen bussholdepass. En medpassasjer fulgte etter henne og angrep henne bakfra. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.

VOLDTEKT: Natt til tirsdag ble ytterligere en kvinne voldtatt etter at hun gikk av bussen på Sinsen bussholdepass. En medpassasjer fulgte etter henne og angrep henne bakfra. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.
(Dagbladet): I 2007 var det en voldtektsbølge Oslo. Den 25. februar klokka 02.30 ble en kvinne forsøkt voldtatt i Trondheimsveien 8.

Et kvarter tidligere passerte jeg adressen, som den gang var bygget ved siden av der jeg bodde. I alt tre voldtektsforsøk skjedde i området i løpet av en halvtime. Det var da jeg sluttet å gå hjem alene fra byen om natta.

Nå er det en ny voldtektsbølge i byen. Og i natt skal jeg ut og gå i Oslos utrygge strøk. Jeg er ikke alene. Jeg har med meg tre kolleger som skal følge med på avstand. Men jeg kvier meg litt likevel.

Meg neste gang
Jeg skal være den første til å innrømme det: Jeg er ikke den tøffeste dama i gata. Jeg går ikke i bresjen for å «ta natta tilbake» om prisen er å bli ranet eller voldtatt. Noen kaller det sunn fornuft. Andre kaller det krisemaksimering eller frihetsberøvelse. For meg spiller det liten rolle. Jeg er redd.

Som journalist får man med seg alle farer som lurer. Vi skriver jevnlig om knivstikkinger, voldtekter, ran og skyting. Vi kommer tett på alle hendelsene. Det gjør noe med med hodet, det er ingen tvil om det.

Overfallsvoldtektene er kanskje ikke mange nok til å kunne rettferdiggjøre å holde seg innendørs om natta. Men det er tanken om at det kan være meg neste gang som er ubehagelig, selv om sannsynligheten er minimal.

Hvordan vil jeg reagere? Vil jeg klare å gjøre nok motstand? Hva om han har en kniv?

Ubehag
Vi starter ved Grønland politihus, og beveger oss mot Mandalls gate. Her skal en kvinne ha blitt voldtatt rundt klokka 02.30 natt til søndag. Få skritt unna ligger Grønlandsleiret, som er en travel gate nattestider. En enslig, berusa mann tar seg en røyk på et gatehjørne. Ellers er det tomt her.

Ferden går videre mot Akerselva. Jeg kjenner et ubehag ved å gå her. Det strider mot min fornuft å ferdes i dunkel belysning på et sted politiet har advart folk mot å gå.

Et par som har vært på fylla møter meg på vei opp mot Grünerløkka. Lenger bak skimter jeg en mann, og jeg kjenner at pulsen øker litt. Når han kommer nærmere, ser jeg at det er en av mine voktere. Jeg må smile av at jeg var engstelig for ham.

Voldtatt ved barnehage
Ved Nedre Grünerløkka samles vi, prater og spøker litt, og fotografen tar noen bilder av meg på gangstien. Det er synd at det er så få ute i kveld, for det gir neppe et riktig bilde av hvordan det er å gå her natt til søndag, tenker jeg.

Men så tar jeg meg i det. Det er ingen her nå. Og det er mørkt. Hvem hadde sett eller hørt meg om noe hadde skjedd her?

Vi tar turen tvers over Grünerløkka og går videre til Sofienbergparken. Jeg passerer barnehagen, hvor enda en voldtekt ble begått i helga. Det føles absurd at dette for få dager siden var et åsted. Og det så tidlig som klokka 23.

Vi kjører opp til Sinsen bussholdeplass, hvor en kvinne gikk av bussen og ble forfulgt av en medpassasjer. Kvinnen var på vei hjemover da mannen skal ha angrepet henne bakfra og voldtatt henne. I dag er det ingen her. Men om en time kommer nattbussen.

Ingen politimenn
Turen går tilbake til sentrum. Vi går samme ruta langs Akerselva tilbake til Grønland. Nede ved utestedet «Stargate» møter jeg en full mann som ønsker å oppnå kontakt.

- Åssen går det? sier han.

- Det går fint, sier jeg og snur.

- Ta vare på deg selv, da, roper han etter meg.

I løpet av de tre timene vi har vært ute har jeg ikke sett en eneste uniformert politimann eller politibil. Jeg er heldig, for jeg har med meg tre karer som passer på. Vil jeg gå denne ruta igjen alene seint om natta? Neppe.


– skickat med Google Verktygsfält"

Inga kommentarer: