onsdag 21 september 2011

Folkpartist inte välkommen i antirasistgrupp - hd.se

Folkpartist inte välkommen i antirasistgrupp - hd.se: Folkpartist inte välkommen i antirasistgrupp

Folkpartisten Gulistan Batak är engagerad antirasist och när hon upptäckte Facebook-gruppen "Landskrona mot rasism" ville hon gå med som vän. Men svaret gjorde henne förvånad.
Bildmaterial

Gulistan Batak (FP) fick inte vara med i en antirasistisk grupp.HD/NST Roland Bengtsson

Cecilia Mattsson (V) tycker att Folkpartiet kan bli tydligare om de är kritiska mot SD.HD/NST Fredrik Johansson

Facebook-gruppen "Landskrona mot rasism" vill inte ha med några folkpartister.HD/NST Fredrik Johansson

LANDSKRONA. Gulistan Batak är tämligen ny i politiken. Första uppdraget, 2010, var som ersättare i vuxennämnden och vid förra årets val kom hon in i fullmäktige på ett av de folkpartistiska mandaten.

Hon är också, som många andra, med i Facebook. När hon upptäckte att det fanns en grupp med namnet Landskrona mot rasism tyckte hon att det var ett bra initiativ och ville gå med som vän.

– Jag tryckte på vänförfrågan utan att gå in och titta på vad det är för grupp, det var rubriken som lockade, säger Gulistan Batak.

Men Gulistan Batak, som själv har sina rötter i Kurdistan, var inte välkommen.

– Jag blev paff eftersom jag dagligen, i vardagen och på jobbet, arbetar mot rasism.

I svaret stod:

"Som antirasister undviker vi gärna folkpartister, era samarbetspartners: sverigedemokraterna och övriga (höger)politiker som vänner. Vi verkar dessutom utomparlamentariskt och anser för övrigt att folkpartiet alltid gör mer skada än nytta i vår antirasistiska kamp. Vi har inget gemensamt intresse med fp och ser därför inga skäl till varken samarbete eller ett vänskapsförhållande på facebook."

Vem som står bakom gruppen framgår inte men av de inlägg som gjorts tyder det på att det är vänstergrupper.

– Det tycks vara vänsterpartister men för mig har det ingen betydelse egentligen. Det viktiga är att någon vill arbeta mot rasism. Jag är ju själv invandrare och har upplevt rasism. Jag tyckte det var glyttigt att svara så, bara för att jag är folkpartist och därför inte passar in i kampen mot rasism. Det stod också att de ville lösa problemen själva men det tror jag inte man kan på egen hand, säger hon.

Gulistan Batak tycker det är märkligt att en grupp som säger sig vara antirasistisk själv är exkluderande.

– Det säger mycket om deras egen tolerans.

På Facebook-sidan uppmanas anhängare att delta i olika aktioner, bland annat för att försöka stoppa sverigedemokratiska möten.

Om du känt till det, hade du fortfarande velat bli vän med gruppen?

– Det kan jag inte svara på. Jag förordar absolut inget som SD står för men samtidigt är de valda och jag vill inte störa deras möten. Då får de bara mer utrymme och mer makt. De kör en tycka-synd-om-attityd och får sympatier och uppmärksamhet i stället. Det är bättre att man pratar, kanske på Landskrona skolor. Det finns mycket man kan göra tillsammans i olika projekt.

Tidningen har försökt nå företrädare för gruppen, men utan att lyckas

Vänsterpartisten Cecilia Mattsson är själv med i gruppen men står inte bakom sidan. Hon kan dock förstå svaret till Gulistan Batak.

– Ju fler som vill kalla sig antirasister desto bättre. Men det innebär också ett ansvar, det kräver att man tar ställning och agerar. Jag vill gärna se att Folkpartiet för fram kritik mot SD. Det kanske man gör, men det märks inte i fullmäktige. Man borde kanske bli lite tydligare med det, säger hon.

Mikael Brandt mikael.brandt@hd.se0418-49 65 55
Dela:

Twitter
Facebook
Tipsa en vän

Skriv ut

Twingly logoTwingly bloggsök
Blogga om den här artikeln
Om du kommenterar och länkar den här artikeln i din blogg, så kommer det inlägget att länkas till härifrån. Pinga din blogg hos Twingly för att vi skall kunna hitta den.
Kommentarer

Genom att kommentera på hd.se så godkänner du våra regler.

Disqus

Gilla
Dislike

Skriv en ny kommentar
Logga ut
@setovis
80 kommentarer 875 gillar received
Image
Dela på
Visar 8 kommentarer
Sortera efter: Prenumerera via e-post Prenumerera via RSS
Realtidsuppdatering är aktiverad. (Pausa)


Darkieee 1 timme sedan
"Du får gärna vara antirasist, men bara om du är som oss" .. Intressant inställning.
Anmäl
1 person gillar det här.

Olof 1 timme sedan
Är det bara jag som tycker Mattsson missat några saker. På riksdagsplanet kan regeringen inte driva sin politik för vänstern och SD håller ihop. Detta tycker ingen är konstigt fast att Lasse Ohly inte ens kunde sminka sig med Åkesson på valnatten. Men föra politik ihop är tydligen helt okej tycker både han och journalisterna. Att SD skulle ha ngt att göra med alliansen är ett asgarv. Men man förväntar sig väl inget annat från V.
Anmäl

mrsarun 1 timme sedan
Alla dras över en kam, som vanligt...
Anmäl

0435/035 1 timme sedan
Åååh det är så jättesynd om dig att du inte får gå med i en Facebook-grupp.... "De kör en tycka-synd-om-attityd", vänta nu här - är denna artikeln inte precis just det är? Tyck synd om mig så hemskt mycket-artikel. SD är inte rasister, inte heller FP utan detta är nån vänsterröstare som gör precis som denna vill med sin egen Facebook-grupp. Jag kan förstå denna att de inte vill ha någon "partipolitik" i gruppen, däremot har jag inte sagt något om själva gruppen i sig om innehållet i den sammas flöde. Det är säkert mest skitsnack och smutskastning mot oss på högerkanten som det brukar vara.
Anmäl
1 person gillar det här.

PatrikGustavsson 1 timme sedan
Det är väldigt förståligt att folk inte vill ha med politiker som öppet samarbetar med SD i sin grupp. Om man fortsätter samarbeta med SD för att föra fram sin politik så ska man nog se över varför man kallar sig antirasist.
Anmäl

Luce 1 timme sedan
Kan bero på att landskrona mot rasism är vänster anhängare ..
Anmäl
2 people gillar det här.

Peter 1 timme sedan
Ja jag säger då det, någon på Internet har en åsikt, hujeda mig.
Anmäl
1 person gillar det här.

Zudden 1 timme sedan
Tittar man närmare på de bilder gruppen har publicerat offentligt så hittar man AFA's (Antifascistisk Aktion) logga på en av bilderna. AFA är en vänsterextremistisk organisation som inte drar sig för att använda våld. Jag tycker att Gulistan Batak bör känna sig smickrad istället för att de inte ville ha henne som medlem, det hade jag gjort. =)

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: