tisdag 18 oktober 2011

Erik A Eriksson (C) fick 270 000 till hyran - nwt.se - Ditt Värmland, just nu!

Erik A Eriksson (C) fick 270 000 till hyran - nwt.se - Ditt Värmland, just nu

VAR HÄNDE DET?
Karlstad | Hela kartan
Länk till sektionssida - Karlstad
nwt.se › Karlstad
Erik A Eriksson (C) fick 270 000 till hyran
VÄRMLAND: Värre än Håkan Juholt
Först avslöjades det att Erik A Eriksson, den centerpartistiske riksdagsmannen från Arvika, fick hyran betald för sin bostadsrätt i Vårby.
Samtidigt som han bodde gratis i en annan lägenhet i Gamla stan.
Nu visar det sig att riksdagen har betalat hyran även för hans hustru.
Erik A Eriksson fick ut hela hyran, nästan 270 000 kronor, för bostadsrätten där hela familjen bodde i drygt två år.
Publicerad: 2011-10-14 14:59 | Uppdaterad: 2011-10-14 22:42 Skriv ut! Tipsa! Rätta!


6
Hjälp?
LÄS OCKSÅ:

Fick hyran betald trots gratis boende 13/10

Erik A Eriksson säger att riksdagsförvaltningen hade godkänt att han fick hela hyran betald för bostadsrätten i Vårby där både han, hustrun och dottern bott sedan 2006.

– Jag ställde frågan två gånger om familjen fick befinna sig i lägenheten och övernatta där.

Du frågade om ni kunde bo där permanent hela familjen och få hela hyran betald av riksdagen?

– Ja, visst. Jag frågade om det fanns några restriktioner och det fanns det inte.

Vem sa det?

– Jag mins inte, det här var ju 2006, det var väl någon handläggare på förvaltningen.
Skulle bli rätt

– Sedan var frågan var man skulle vara mantalsskriven. Jag pratade med Skatteverket för att det skulle bli rätt. Därför skrev vi oss båda två i lägenheten i Vårby. Reglerna säger ju att man ska vara skriven där man har det mesta av sin dygnsvila.

Är det rimligt att skattebetalarna även ska stå för din hustrus boendekostnader?

– Eftersom jag frågade först och handlade utifrån de svar jag fick tycker jag att jag har följt reglerna.
Skrivit om det

– Jag har hela tiden varit öppen och skrivit om det här på facebook. Nu är det en diskussion mellan mig och förvaltningen om vad som gäller. Jag har följt de gamla reglerna, nu är det tydligen nya regler som gäller. Men jag har ju inte fått någon tid med enhetschefen på förvaltningen för att reda ut det här, de har ju så mycket kring sig just nu, säger Erik A Eriksson.

Helen Törnqvist är chefsjurist på riksdagsförvaltningen:

– Nu tycks man ha olika uppfattningar om hur reglerna ska tillämpas, säger hon. Visst kan man alltid bli tydligare. Men hela lagstiftningen bygger på att det är ledamoten som har rätt till de olika ersättningarna, som exempelvis boendeersättningen.
Nästan 270 000 kronor

Erik A Eriksson säger att han köpte bostadsrätten i söderförorten Vårby i december 2006 och sålde den i februari 2010. Månadsavgiften är cirka 6 900 kronor. Riksdagsförvaltningen har stått för hela hyreskostnaden under den här tiden och betalat ut nästan 270 000 kronor i bostadsersättning till Erik A Eriksson.

Redan hösten 2010 fick han en annan lägenhet, en tvåa i Gamla stan, av riksdagsförvaltningen. Riksdagen betalade hela hyran även för den lägenheten, samtidigt som han alltså fick ersättning för bostadsrätten i Vårby som han inte sålde förrän ett drygt halvår senare.

I det fallet medger Erik A Eriksson att det har betalats ut felaktiga ersättningar på sammanlagt 56 000 kronor, pengar som han ska betala tillbaka.

Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt anklagas för att ha tagit emot lite drygt 160 000 kronor för mycket i boendeersättning för lägenheten han delar med sin sambo.
Kjell Martinson
kjell.martinson@nwt.se
054-19 96 44


– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: