lördag 8 oktober 2011

Sanningen om Juholts bidragsfusk | Nyheter | Aftonbladet

Sanningen om Juholts bidragsfusk | Nyheter | Aftonbladet: Sanningen om fusket

S-källor: Juholt varnades för bidraget redan 2009

Efter Aftonbladets avslöjande om bostadsbluffen tvingades Håkan Juholt till en maximal pudel.

– Jag har gjort fel, sa S-ledaren vid en pressträff.

Men toppkällor inom partiet säger att han varnades för fusket redan 2009.

I går avslöjade Aftonbladet att Håkan Juholt låtit skattebetalarna betala hela hans och sambons hyra trots att det strider mot reglerna.

Ända sedan S-ledaren flyttade i hop med sin sambo 2007 har Juholt sökt, och fått, full ersättning av riksdagen för hyreskostnaderna för parets lägenhet – i dag en fyra i Västertorp i södra Stockholm. Juholt har fått ersättning för hela hyran trots att reglerna är glasklara – riksdagen står bara för hans del.
Skyllde på slarv

I går morse tvingades Håkan Juholt avbryta ett möte med partiets innersta krets, verkställande utskottet, för en blixtinkallad presskonferens på partihögkvarteret på Sveavägen 68.

Gång på gång slog han fast att han har gjort fel – men utan uppsåt.

– Reglerna om att man bara har rätt till halv ersättning om man bor med någon annan kände jag inte till. Det borde jag ha gjort, sa han.

Att han trots påstötning från riksdagsförvaltningen fortsatt att yrka hel ersättning för sin bostad förklarade han med slarv.

– Jag har trott att jag har gjort rätt, sa han.

Redan i går kunde Aftonbladet visa att riksdagskansliet i augusti på eget bevåg kontaktat Juholts medarbetare och uppmärksammat dem på att det verkade som att han inte följde reglerna.

Trots det lämnade Juholt den 13 september in en ansökan om höjd ersättning i samband med en hyreshöjning och utgifter för en parkeringsplats vid bostaden – även denna gång för hela hyreskostnaden.
Sa sig inget veta

Trots riksdagskansliets påpekan menar Juholt att han inte begripit reglerna.

– Ingen har påtalat det för mig och jag har själv inte uppmärksammat det. Jag hade önskat att någon hade påtalat det för mig.

Han lovade också att redan under dagen återbetala det belopp han fått men inte haft rätt till – drygt 160 000 kronor. Pengarna ska ha betalats in, enligt Juholts pressekretare.
Upptäcktes 2009

Uppgifter till Aftonbladet gör gällande att Håkan Juholt varnades om sina regelvidriga ersättningar redan under våren 2009. Då var Juholt tillförordnad partisekreterare och en form av internrevision skedde när han skulle lämna posten till förmån för Ibrahim Baylan. Aftonbladet erfar, att det var i samband med att Håkan Juholts fallskärm efter tjänsten skulle fastställas, som partitjänstemän upptäckte att han tog ut full ersättning för sin bostad trots att han delade den med sin sambo.

Aftonbladet har förgäves försökt att nå Håkan Juholt för en kommentar om de nya uppgifterna.
Erik Nises
Anette Holmqvist


– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: