torsdag 5 juli 2012

Lögnaktiga översättningar « Affes Statistik-blogg

Lögnaktiga översättningar « Affes Statistik-blogg: Affes Statistik-blogg
Lögnaktiga översättningar
Posted in Betraktelser, Gammelmedia by Affe on april 23, 2012

I Dokument Utifrån den 22 april sändes den franska dokumentären “Europas extremister”. Bland annat intervjuades ledaren för English Defence League, Tommy Robinson. Pratbubblorna är min översättning.

Under de cirka 35 sekunder som bildserien spänner över begås det två grova felöversättningar. Den första i ruta 3 är mycket tydlig. Här betonar Tommy Robinson att det inte är alla muslimer som avses utan en viss procentandel. Förmodligen har han tidigare i intervjun förklarat vilka han menar med “de här procentandelarna” (“these percentages of”) och hur stor andelen är, eftersom reportern inte frågar om det.

I översättningen tar man helt sonika bort “procentandelarna av” och skriver bara “muslimerna” underförstått alla muslimer.

Den andra felöversättningen är inte lika uppenbar. I ruta 6 säger Robinson: “It’s like an invading army..”. Men översättaren har översatt det som om han sa “They are like an invading army..”. Vid en första anblick kan det tyckas som ett obetydligt fel, men det förändrar hela betydelsen av det han säger. Jag uppfattar det som att Robinson, även om han är lite otydlig, gör en liknelse. Att hela situationen med att ha en växande grupp människor i Storbritannien (islamister) som har som mål att förändra landet till en shariastyrd islamistisk stat, utan att någon reagerar, är lika absurt som om en armé skulle invandera landet utan att någon gjorde något.

Här intervjuas Tommy Robinson av Michael Coren. Hela klippet är sevärt, men det är framspolat till 09:09 där han svarar på en viktig fråga. Nog är det en lite annorlunda bild man får av Tommy Robinson?

http://svtplay.se/v/2780475/dokument_utifran/europas_extremister
Klippet med Robinson start 40:01 in i programmet.
Gilla
Gilla
Be the first to like this.

19 comments
« Breiviks nyttiga idioter i Sverige
Ålderstester på flyktingbarn? »
19 svar

Prenumerera på kommentarer via RSS.

Swemyth (@swemyth) said, on april 23, 2012 at 8:39 e m

Hur KAN man begå sånt övervåld på sin egen yrkesheder, stolthet och ära genom att begå den här ändringen i översättningen. Begriper man inte att man i samma ögonblick SKAPAR en helt onödig konflikt… de FLESTA, även muslimer, är i konflikt med ISLAMISTER… inte muslimer…

Fy fan, detta är det sjukaste jag sett på länge, jag reagerade också omedelbart på den här grova felöversättningen… det är ISCENSATT… JAG MÅR ILLA! Det är VÄRRE än Sovjet!
Svara
kalleman said, on april 23, 2012 at 9:26 e m

Detta “Dokument Utifrån” är bara ett förstadium till vad som valrörelsen kommer att handla om inför 2014.

Allt för att demonisera motståndarna till multikulturalism!

Svt är indoktrinerad vänster/islampropaganda, de flesta i Sverige köper inte detta!
Svara
Erik said, on april 24, 2012 at 7:56 f m

Att SVT sedan klipper bort när Robinson får ett knytnävslag i ansiktet – http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CwIqQLSyO_k – av en riktig islamist bevisar vilket uselt och vinklat reportage man var ute efter, men vi är vana och vet hur det ligger till!
Svara
yaser said, on maj 5, 2012 at 10:06 e m

Hittade precis det här:

http://y4ser.wordpress.com/2012/05/05/vastlig-nationalistisk-anti-islamism/
Svara
Olli1 said, on april 24, 2012 at 3:13 e m

Fina kompisar du har Affe, Tommy Robinson.
Svara
Robin Shadowes (@Robin_Shadowes) said, on april 24, 2012 at 10:22 e m

Bättre än sådana som dig i alla fall.
Svara
Anonym said, on april 25, 2012 at 6:10 e m

En mycket intelligent människa må jag säga. Grattis Robin till din vän.
Robin Shadowes (@Robin_Shadowes) said, on april 25, 2012 at 9:29 e m

Nu känner jag honom inte personligen men skulle knappast ha skämts över det om jag råkat göra det. Vet inte vilka vänner du har men jag kan tänka mig på ett ungefär i alla fall. Säkerligen AFA eller syndikalister eller annan skit. Sådant slödder hade jag däremot skämts över att känna.
Anonym said, on april 26, 2012 at 4:54 f m

Det är bra att dina och andra SD: ares verkliga åsikter kommer fram. Att du och dina gelikar i SD anser att Tommy Robinson är en hjälte för er. Vad har då denna för människa för bakgrund? Bland annat en av de första hulliganer som blev portad i Engelnad från all fotboll då han tyckte bättre om att slåss än att titta på fotboll. Ett flertal domar för misshandel och annat kriminellt. Han ansåg också vid ett tillfälle att han var “politisk fånge av staten”, och att han skulle hungerstrejka. Dock som vanligt bland såna här TUFFINGAR I GRUPP så “hans hungerstrejk varade bara 24 timmar och sedan gav han upp”. Fina kompisar ni SD:are har må jag säga. Att ni hyllar såna människor visar också sin intelligens, jag väljer inte att försvara eller hylla kriminella, men ni SD:are hyllar dessa så länge det gynnar era intressen. Lycka till med “dina” kompisar Robin som du “inte skäms över”.
Robin Shadowes (@Robin_Shadowes) said, on april 26, 2012 at 11:43 e m

Nej, jag skäms inte över Tommy Robinson eller Stephen Lennon som han egentligen heter. Märkligt hur du tycker att han skall få lida ad infinitum för vad han gjorde i sin ungdom medan allt vad dom kriminella blattarna ställer till med överslätas eller förklaras bort med socioekonomiska faktorer. Ta bara exemplet med blattarna i Kortedala som fegt sparkade ned och nästan dödade en äldre svensk man. I deras fall är deras gärningar glömda långt innan det har gått till domstol. Där rektorn på deras skola förklarar att hen saknar dem redan. Där ser vi åter igen hur vidriga kulturmarxister som dig gör skillnad på folk. Så mycket för allas lika värde, ditt kräk!
Anonym said, on april 27, 2012 at 4:51 f m

Helt klart är att du inte har en susning om vad du talar om. Du anger, “vad han gjorde i sin ungdom” 2010 var han en ungdom då? Du vet således inget utan bara svamlar. När så orden inte finns, ja då skyller man på annat. Du anger också “Ta bara exemplet med blattarna i Kortedala som fegt sparkade ned och nästan dödade en äldre svensk man” ett avskyvärt dåd. men till skillnad från dig kan jag se helheten utan att för den skull göra avkall på sanningen. Du som SD:are klarar inte detta, din förmåga är inte tillräckligt utvecklad, detta är ert stora problem i SD. Som exempel, du kallar mig för “Kräk” när jag inte tycker som dig, ett typiskt tecken på Narcissistisk personlighetsstörning. Du klarar inte en diskussion utan att ta till otrevligheter mot de som inte tycker som dig. Det finns hjälp för detta. En annan som hyllar Tommy Robinson är som bekant en norrman som sitter i en rättegång just dessa dagar. Du är i bra sällskap Robin.
Anonym said, on april 27, 2012 at 5:54 e m

För att förtydliga mig Robin. Det spelar ingen roll vem som utför handlingen om de som vill ha handlingen utfört har det som sitt primära syfte av påverkan av någon som inte utför själva handingen. Tänk på svärdet och pennan.
Robin Shadowes (@Robin_Shadowes) said, on april 28, 2012 at 10:24 e m

@Anonymt patetiskt kräk. Om du skall sitta och dela ut psykiatriska diagnoser så vill jag först se din läkarlegitimation. Nu är jag förstås övertygad om att du inte har någon sådan mer än vad jag har och har du ingen sådan så skall du knipa igen foderluckan, ty då har du ingen befogenhet att sitta och dela ut några sådana diagnoser. Nu var det ju förstås precis så man gjorde i Sovjetunionen med oliktänkande. Så ta och kryp tillbaka under din sten, kulturmarxist!
Anonym said, on april 29, 2012 at 7:38 f m

Man måste först undra, varför ljuger du Robin? Sedan av vilken anledning kallar du de som inte har samma åsikt som dig för “kräk” “kulturmaxist” etc?. Är det för att du är Narcissistisk? Vad är typiskt för en sådan strörning? “Det dominerande draget är en uppblåst självbild, där personen uppfattar sig själv som storartad, upphöjd och framgångsrik.Narcissisten strävar att framhålla sig själv i alla sammanhang, vilket gör personen odräglig i andras ögon. Kritikkänsligheten kan ställa till stora bekymmer i vardagssituationer, eftersom personen i alla lägen styrs av sin strävan efter makt, status och berömmelse” Exakt vad du uppfattar dig som, exakt som norrnannen som i dagarna sitter i Oslo på sin rättegång. Du är inte bätttre än någon annan människa, men du tror det, och just detta är mycket vanligt med Sverigedemokrater som hatar vissa människor. Affe som skriver här anser också att han är bättre än ensamkommande barn bättre än alla som söker och får asyl, varför skulle han annars skriva om detta. Hör med dina SD kompisar hur deras världsbild ser ut, kom sedan tillbaka och berätta, jag väntar med spänning.
Robin Shadowes (@Robin_Shadowes) said, on april 29, 2012 at 11:07 e m

@Dr Anonym Sophög. Du är precis som många charlataner till medier. Du bara fiskar efter information. Exempel på detta är dina påståenden om att jag är medlem i SD och har en massa “SD-kompisar”. Jag tänker varken bekräfta eller föneka, så kan du sitta där med din otvättade hals och dra ditt svammel om narcissism ännu ett varv. Som vanligt bland vänstertrollen kräver ni ständigt svar på era frågor men svarar själv aldrig eller sällan på nå några. Exempelvis svarade du aldrig på om du har befogenhet att sitta och dela ut olika psykiatriska diagnoser, enbart baserade på några korta skrivna rader. Om du nu mot all betvivlan skulle råka vara psykiater på riktigt, så är du en skam för ditt skrå, som sätter sin politiska ideologi över sin yrkes-professionalitet. Men som sagt, så betvivlar jag att du är nåt annat än något annat än en liten vänster-extremist som bara sitter och trollar bakom datorn. Slutligen så väljer jag nu att avsluta min “dialog” med dig, därför att den inte leder nånvart. Att jag kallat dig vissa epitet beror på att sådana som dig inte förtjänar någon respekt helt enkelt. Därför att du är inget annat än ett av diktaturens kreatur helt enkelt. Kanske rent av en av dom som en dag kommer att tortera mig när den sista fasaden av demokrati till slut har fallit.
Anonym said, on april 30, 2012 at 4:31 f m

Så talar den som är självuppblåst, ,storartad, upphöjd och framgångsrik. Kritikkänsligheten kan ställa till stora bekymmer i vardagssituationer, eftersom personen i alla lägen styrs av sin strävan efter makt, status och berömmelse. Som exempel, du kallar andra för “kräk” ”kulturmaxist” etc, det betyder att du är KRITIKKÄNSLIG, det betyder också att du är SJÄLVUPPBLÅST, känner dig UPPHÖJD över andra människoa samt att du TROR ATT DU ÄR FRAMGÅNGSRIK.
Du anger “Att jag kallat dig vissa epitet beror på att sådana som dig inte förtjänar någon respekt helt enkelt.” Du är klockrent en med dessa stärningar, du klarar helt enkelt inte av att någon har en annan uppfattning än dig, du uppfattar detta som kritik och då kommer din självuppblåsthet in. Du har utan tvekan Narcissistiska störningar. Det har även din norska vän som delar dina åsikter och din högt värderade Tommy Robinson .
Robin Shadowes (@Robin_Shadowes) said, on april 30, 2012 at 8:18 f m

Ja, jag vet att förra svaret skulle bli det sista men… Kan du svara på min fråga??? Är du legitimerad psykiatriker eller inte? Ett enkelt JA eller NEJ räcker! Om jag sedan väljer att tro dig på ditt ord eller inte är förstås en annan sak.

Mvh

Den uppblåsta grandiosa narcisisstiska Ballongen
Jocke said, on april 29, 2012 at 7:23 f m

Det är inte så att de medvetet översätter fel. De översätter till vad de tror att han säger. På samma sätt som att många kallar SD för rasister för att de tror att de är rasister. De orkar inte höra på vad de egentligen har att säga.

Man hör det man förväntar sig att höra helt enkelt.
Svara
Nationalism « Yasers hörna said, on april 30, 2012 at 9:19 f m

[...] [Lögnaktiga översättningar] [...]
Svara


Kommentera

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: