onsdag 22 augusti 2012

Förtydligande - Rättelse onm antisemitismens spridning

Förtydligande - Rättelse onm antisemitismens spridning: Förtydligande - Rättelse onm antisemitismens spridning


Jag har idag talat med Gabriel Wikström, SSU:s Ordförande och klargjort att artikeln i Världen Idag innehåller ett syftningsfel som kan missförstås. Jag säger naturligtvis INTE att alla muslimer från Mellanöstern är bärare av någon gen eller defekt som gör dem antisemitiska. Jag säger dock utifrån egna upplevelser att jag mött alldeles för många SSU:are och ”Partister” som är antisemitiska till sin retorik, debatteknik och i sina trevande försök att beskriva vår värld.
Minnesmonument i Budapest


Dessa har ofta sitt ursprung i Mellanöstern, de länder som kringgärdar Israel. Dessa personer ser inte skillnad på israeliska soldater och judar i Sverige, utan håller exempelvis Malmös judar ansvariga för vad som sker på Västbanken. Det är inte bara korkat, det är antisemitiskt.


Lika dumt som att anklaga min muslimske granne för att Talibaner i Afghanistan skjutit små flickor som ville gå i skolan. Bara för att han tillhör religionen islam?

Egypten, Syrien, Saudiarabien och de palestinska områdena producerar ofantligt mycket antisemitiskt material. Film, böcker, tidningar och skolmaterial. Till och med barnprogram produceras av Hamas i Gaza som innehåller antisemitiska budskap och vanföreställningar.

Många som växer upp i en sådan miljö påverkas naturligtvis. Många bär med sig antisemitiska uppfattningar till sina barn och bara för att man passerar gränser försvinner inte dessa.

SSU står för socialdemokratiska värderingar och skall ta avstånd från ALL rasism, även antisemitismen. Den ofta mycket hårda kritiken av Israeliska regeringen, militären och högerpolitiken kan ibland gå överstyr. Det är viktigt att förklara skillnaden mellan en israelisk soldat och en jude i Malmö. Annars får antisemitismen luft under vingarna, vilket redan har inträffat när vi exempelvis ser exemplet Malmö.


Det onda försvinner inte för att vi går i taket över ett syftningsfel i en slarvigt skriven artikel som är resultatet av ett långt och givande samtal. Fokusera istället på orsaken till Kippavandringen, den eskalerande antisemitismen…


Jag är socialdemokrat och tror på alla människors lika värde – jag är inte journalist på Dagens Värld och kan inte ansvara för hur de hanterar meningsuppbyggnader. Jag kan bara ansvara för min socialdemokratiska ideologi och mitt djupa förakt för rasismens mekanismer.


Krister Kronlid (s)



Minnesmonument i Budapest


Minnesmärke över antisemitismens offer i Budapest

Om detta må vi berätta


– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: