söndag 23 september 2012

Tanten på Hemmet

Tanten på Hemmet: Öppet brev till Kommunen (Replik från svaret i Kolmårdsnytt nr 3 2012)

1. Det var inte tillfullo jag som skrivit insändaren, Kolmårdsnytt ansåg att den var för lång och kortade ned den, med mitt medgivande förståss, jag var i min ursprungliga artikel betydligt vassare mot kommunens hantering av matfrågan till daghem, skolor o s v

2. Jag tror säkert att det läggs mycket stor möda på att sätta samman en matlista, vi som äter den kan bara konstatera att kartan inte stämmer med verkligheten, maten är urusel tillagad i Centralkök, halvfabrikat och kan i bästa fall betecknas som bukfyllnad

3 Jag anser mig själv vara en ganska bildad person med en fil Can. där 30 år av min examen innehåller sociologi, där lär man sig att tolka statistik. När ni tolkar mat problemet med ; att ni inte har fått några klagomål under stor del av 2012 som att alla är nöjda tillåter jag mig att beteckna det som rena dumheten. Varken jag eller någon annan här har hört talas om nämnden. Det låter mera som ni har upprättat en nämnd för syns skull.

4. Vilket människoförakt svaret i tidningen visar prov på. Vem är det ni har tänkt skulle klaga? Är det 3-åringen på dagis, en man på 83 år som inte kan se eller han på 98 som har Parkinsons. även 70 åringen som har tappat talförmågan saknar möjlighet att framföra sin mening . Jag försäkrar att de klagar, jag sitter bredvid och hör det varje dag. Det betyder dock inte att de älskar halvfabrikat och mat från centralkök. DE HAR BARA INTE ORK ATT KLAGA..

5. De boende klagar ofta på maten, till personalen. de har dock inte lagat den och skriver då avvikelser till köket .Det händer ingenting, det är djupt frustrerande för personalen att höra klagomålen dag efter dag, när ingenting händer.

6. Vid anhörigträffar uppmanas de anhöriga att baka kakor och ta med sig. Det har också hänt vid t ex födelsedagar att någon har bakat en tårta eller beställt utifrån, det är mysigt och förhöjer stämningen på avdelningen. Jag bara undrar vari skillnaden ligger mellan mat från en leverantör som kommer utifrån, eller har ni också tänkt förbjuda det? och hindra de boende från dessa trevliga inslag!

7. Att hänvisa till att alla har olika smak tycker jag också är en förolämpning. Vem gillar okokt potatis eller ärtsoppa med råa ärtor och utan fläsk

undrar jag. Kanske borde Mona Olsson själv vara här och äta den mat som serveras på vårt äldreboende.

8. Jag har noterat att kommunen har antagit ett program med nya kost riktlinjer. När det skall börja gälla och om vi därmed slipper mat från centralkök vet jag inte och hjälper varken mig eller de som framlever sina sista dagar på ett äldreboende

Med detta vill jag önska Mona Olsson o hela vård och omsorgsnämnden en trevlig mat höst utan halvfabrikat och mat från ett centralkök.

– skickat med Google Verktygsfält

Inga kommentarer: