tisdag 30 oktober 2012

Vågar inte lappa bilar utanför moskee´ ?


Tisdag
30 oktober 2012

Örebro

Textförstoringen presenteras av: Holmquist Optik - Synsam
Publicerad 26 oktober 2012 Uppdaterad 28 oktober 2012
Terho Holm är irriterad på att kommunen inte lappar bilar utanför moskén i Vivalla.
Terho Holm är irriterad på att kommunen inte lappar bilar utanför moskén i Vivalla.
BILD: PAVEL KOUBEK

Ingen p-bot utanför moskén

Inte en enda gång på två år har Örebro kommuns p-vakter lappat de bilar som står felparkerade på Epiloggatan utanför moskén i Vivalla.
– Vågar p-vakterna inte lappa bilarna? undrar Terho Holm, platschef för Segerstens billackering, som är granne med moskén.
Terho Holm har ringt Örebro kommuns p-vakter vid ett tiotal tillfällen. Varje gång för att uppmärksamma dem på att ett stort antal moskébesökare, i samband med fredagsbönen, står felparkerade på Epiloggatan utanför moskén. Där också Segerstens billackering har sin infart.
– P-vakterna har kommit så gott som varje gång jag har ringt. Men de har inte lappat en enda bil, säger Terho.
Hindrar transporter
– Jag har ingenting emot moskén, det vill jag betona, men hur tänker man egentligen? Bilarna hindrar ofta våra varutransporter från att komma in och ut, och trots att det är en parkeringsförbudszon kan bilarna stå där olappade i timmar.
Terho Holm är upprörd över svaret han fått från p-vakterna.
– Deras motiv för att inte lappa har dels varit att ”då blir det bara bråk”, dels att det inte är någon idé att lappa eftersom bilarna ändå kommer att stå där nästa fredag igen. Det tycker jag är oerhört lamt.
Börjar undra
När Terho kontaktade p-vakternas chef fick han till svar att det är upp till den enskilde p-vakten att bedöma om man ska lappa en felparkerad bil eller inte, det är inget p-vakten är skyldig att göra.
– Och då börjar man ju undra, minst sagt. Står jag själv felparkerad uppe på stan tar det inte många minuter innan jag blir lappad. Då tror jag knappast att det skulle löna sig att börja käfta med en p-vakt. Eller så ska jag kanske börja be dem göra en annan bedömning?

Inga kommentarer: