måndag 12 november 2012

Humanister?

Nu gör jag slut med Humanisterna

Nu är det mer än en månad sedan jag lämnade ordförandeposten i Unga Humanister och medlemskapet i Humanisterna. Det är nu jag fattar hur stor del av mitt liv det fick ta och hur mycket felprioriterat det var att försöka gå in och förändra någonting som inte gick att förändra. Att förespråka en mer positiv retorik för ett gäng religionshatare går inte.
Jag fattar också hur mycket det har påverkat mig. Dels alla fina kommentarer, men också de hot (Fortsätter du kritisera ska jag komma hem till dig och skära halsen av dig…, Du kan dra åt helvete, Vi kommer hänga ut dig i media om du fortsätter osv…),  sexuella trakasserier (Ja, detta förekommer överallt, även inom Humaniströrelsen. Jag vet. Många vet. Ledningar vet. Ingenting görs.) och de ord som har nämnts bara för att skada andra människor.
Jag har sett hur illa människor har blivit behandlade. Hur det har pratats bakom ryggar på folk. Hur man vill dölja det som egentligen förekommer i styrelserum och på medlemsmöten. Jag har hört saker sägas som jag inte vill höra.
Det är först nu jag förstår hur mycket detta har påverkat mig. Och hur dåligt jag har mått.
Jag är ingen kallhård människa som inte kan bry mig hur mycket jag än låtsas. Jag är ärlig med vad jag tycker och har inte kunnat fejka någonting. Därför har jag varit en usel humanist enligt Humanisternas definition.
Nu struntar jag i det här. Det är inte värt att hämnas på eller ännu en gång försöka förändra, påverka eller tycka.
Jag ska prioritera det som är rätt istället. Det som verkligen gör skillnad både för mig och andra. Och det som jag mår bra av.
Det här har visat vilka människor som är äkta och vilka som inte är det. Den första kategorin ska ha ett stort <3 från mig!
I över en månad har jag saknat ett avslut. Här är det. Nu är min tid med Humanisterna slut.
Taggad

17 reaktioner på “Nu gör jag slut med Humanisterna

  1. Fanatiker finns i alla idériktningar, och det är lika illa var de än dyker upp. Om det är religiösa fanatiker, eller religionshatande fanatiker, eller politiska/filosofiska/ideologiska fanatiker – same shit, different names.
    Det gemensamma fanatiker har är att de alla tycker att de har rätt – så rätt att de kan gå över lik för att få fortsätta ha rätt. Det handlar inte om vad de har rätt i – att Gud finns eller Gud finns inte. Att vänster är rätt och höger är fel, eller tvärtom. Det spelar ingen roll. Det är själva övertygelsen, den hårdnackade övertygelsen om den egna idéns överlägsenhet som driver fram hat och intolerans.
    Låt dem inte komma åt dig.
  2. johan skriver:
    jag vill inte heller associeras med humanisterna längre efter personliga påhopp. jag avr alldrig medlem i humanisterna men var på god väg att gå med innan jag blev påhoppad av en del humanister på facebook. då får det vara! att kritisera politik och religion är inte det samma som att kritisera en person direkt. mobbning har ialla fall jag vart med om så mycket om att jag tålererar inte sånt alls! mot andra eller en själv!
  3. Gudrun skriver:
    Du gör absolut ingen förlust, men har säkert erfarenheter som du har nytta av framledes.
  4. Torbjörn Wester skriver:
    Sorgligt att du tvingas vittna om en så usel miljö i Humanisterna. Håller med om att det inte verkar gå att göra så mycket åt religionshatet eller religionsföraktet i organisationen. Det får hela gruppen att framstå som antiintellektuell och med bristande förståelse för den mänskliga naturen. Handlar Humanisterna trots allt bara om att tillhöra en grupp som blivit ”upplyst” och kan se ner på andra grupper? Lite som en sekt…
  5. laxsill skriver:
    Jag har religionskritik att tacka för mycket, och som en som ständigt kritiserar sin egna kyrka i de flesta frågor hoppas jag på en fortsatt framgång för religionskritiken. Däremot har jag väldigt sällan sett religionskritik med faktiskt djup och med en intellektuellt kritisk dimension från just humanisterna. De få gånger jag sett det har du i regel varit inblandad. Jag tror att splittringen är en bra sak.
    Och som en feminism med rötter i en annan organisation med väldigt manlig framtoning, och med en oproportionerlig andel män har jag förståelse för vad du fått slåss mot i form av sexuella trakasserier. Som man ser jag bara en bråkdel av problemet, men jag har ändå sett vilket problem det kan bli. Jag skulle inte vara skamlös nog att försöka övertala någon kvinna att fortsätta vara aktiv i en organisation som inte arbetar aktivt mot sexism.
    Jag önskar dig all lycka i framtiden!
  6. Peter S skriver:
    Jessica,
    Du har skrivit två inlägg om detta på Humanistbloggen och så nu detta ditt egna avslut på din egen blogg. Anklagelserna mot Humanisterna är inte bara många utan också minst sagt allvarliga (mordhot och sexuella trakasserier är ju till och med straffbara). Det som slår mig är dock att ingen enda av de anklagelser mot Humanisterna som du framför är underbyggda med exempel så läsaren av Humanistbloggen och din egen blogg har ingen möjlighet att skapa sig en allsidig bild av om det du verkligen säger har inträffat inom förbundet eller om det kanske har inträffat men inte exakt på det sätt du menar/upplever det. Vore det inte på plats att du underbyggde anklagelserna med konkreta exempel, inte bara för några av anklagelserna utan för varenda en av dem?
    Jag har inte själv ännu tagit ställning till om din kritik beskriver verkligheten eller inte men mig grundskepticistiska inställning (jag gissar att vi delar den) gör att jag inte i nuläget kan anta att det du skriver är sant (det finns ju ingenting annat att gå på än dina egna påståenden och de har ju nyligen kraftfullt vederlagts av två kvinnliga styrelseledamöter inom Humanisterna och dessutom är påståendena minst sagt sensationella). Mer information behövs. I alla fall för mig (även om jag här ovan i kommentarsfältet ser att andra utan kritisk granskning automatiskt utgår från att det du skriver är sant).
    På ett förhoppningsvis trevligt och snällt sätt vill jag säga: ”Upp till bevis!”. Inte för att mena att det du säger inte är sant utan för att om det du säger är sant så borde det leda till den största ”utrensningen” inom förbundet i dess historia men den lär inte ske så länge du bara säger att det förhåller sig på ett sätt som du upplever det men du varken kan eller vill anföra konkreta grunder för dina påståenden. Så länge du inte backar upp det du säger kan ingen ta vid och göra ett i sådana fall nödvändigt arbete för att förnya förbundet. När du nu upprepat gjort de anklagelser om allvarliga missförhållanden som du gjort är det ingenting annat än din skyldighet att styrka dina påståenden.
    Jag förhåller mig neutral så länge.
    • jessicaschedvin skriver:
      Hej Peter!
      Du säger att det är min skyldighet att styrka mina påståenden om sexuella trakasserier, mordhot etc. Jag förstår inte hur du menar och jag förväntar mig inte heller att du ska ta ställning. Det är inte det jag vill.
      Jag kan absolut publicera en detaljerad beskrivning om hur en ledande humanist gjorde när han trakasserade mig sexuellt om det är det du vill ha, men det tillför inte diskussionen någonting och får bara mig att må dåligt.
      Jag ser inget egenvärde i att försöka förändra Humanisterna mer och det är inte mitt syfte. Orsaken är att jag inte kan dölja det här längre (vilket jag har gjort sedan augusti).
  7. Peter S skriver:
    Om du inte förstår att man inte kan slänga ur sig så allvarliga anklagelser som du gör, du sluggar ju i det närmaste helt vilt, utan att underbygga dem överhuvudtaget så är det minst sagt tråkigt. Som det är nu så är samtliga ”ledande humanister” utpekade för att ha utsatt dig för sexuella trakasserier. Och vem av de ledande humanisterna mordhotade dig? Någon av dem måste det ju vara. Jessica, så här kan man inte driva offentlig debatt.
    Om du har ”rätt” eller inte är oväsentligt för det ställningstagande som jag gör just nu. Jag bara konstaterar att man med ett uns av skeptisk inställning till osannolika påståenden inte kan tro på det du säger. ”Extraordinary claims require extraordinary proof”, du vet. Jag efterfrågar inte extraordinary proof, det räcker med any proof faktiskt.
    • jessicaschedvin skriver:
      Flera tyckte som du verkar göra. Prata inte om problemen så finns de inte. Jag har berättat min version. Nu är det upp till andra att hantera detta och förebygga att det händer igen. Jag är inte längre medlem och därmed har jag inga skyldigheter till vare sig dig eller till Humanisterna.
      • Peter S skriver:
        Jag har inte bett dig att inte tala om problemet. Jag ber dig *att* tala om problemet.
        Men om du gör det offentligt bör du göra det så att läsaren av det du skriver faktiskt kan skapa sig en uppfattning om innehållet i dina anklagelser. Det är ganska självklart att man måste underbygga allvarliga påståenden om brottslighet man menar sig ha utsatts för. Särskilt om man skriver om det offentligt och där enbart en liten krets människor kan komma ifråga som ”skyldiga” ( i det här fallet ”ledande humanister”).
        Det finns ingen möjlighet för någon att ta vid och förebygga att ”det” händer igen. Först bör man klarlägga att ”det” verkligen har inträffat.
        Offentlig debatt är svårt. Du har misslyckats denna gång. Mycket grovt.
  8. jessicaschedvin skriver:
    Jag hade nog inte förväntat mig att du skulle tycka någonting annat ;)
  9. laxsill skriver:
    Och så gör män det män är bäst på: att förneka problemen med sexism och misogyna strukturer. Cirkeln är sluten av Peter S. Att påstå att det är ”extraordinary” med sexuella trakasserier i större organisationer är rätt konstigt. Men vad som är ännu konstigare är att med hård ton ifrågasätta så fort frågan tas upp. Varför inte bara arbeta med frågan istället? Det här har hänt i alldeles för många organisationer. Humanisterna är knappast den första, och kommer tyvärr troligen inte att vara den sista heller. Stå på dig, Jessica.
  10. Peter S skriver:
    Den raljanta tonen du väljer att anta har jag inga problem att bortse ifrån. Din ovilja att styrka dina påståenden har jag däremot svårare att bortse ifrån. Jag har gjort min poäng och tackar för utbytet.
    • Peter S skriver:
      Kommentaren ovan var till Jessica men hamnade inte som ett ”svar”.
      Laxsill: Jag är inte man men använder en manlig pseudonym för att se om det ger reaktioner likt den du nyss avgav.
  11. Så – jag var INTE den förste och lär INTE vara den siste !!!
    Välkom i gänget
  12. Anders G skriver:
    Starkt gjort Jessica, och lycka till framöver!
    Anders Gärdeborn (vi möttes hos Aschberg för ett par år sedan)
  13. Jag har den erfarenheten att många som säger sig vara humanister visar sig inte vara något annat än självgoda navelskådande präktiga förståsig påare som anser sig ha rätt att sätta sig över andra. Jag råkade för en tid sedan komma med i en diskution om världens enligt humanisterna överbefolkning. Det sades att vi var för många på jorden och det sades att vi måste minska befolkningen. Jag kunde inte låta bli att fråga hur detta skulle gå till och fick då frågan om jag var religiös. Jag sa att jag var troende och då började de skrika glopord åt mig. Jag valde att lämna det så kallade fina sälskapet…

Kommentera

Inga kommentarer: