måndag 17 december 2012

Ingvar Carlsson hade rätt!

Ingvar Carlsson hade rätt

Jonas Nilsson påstår (Folkbladet 10/12) att jag vilseleder läsarna om SD och om invandring. Jag kan försäkra att jag inte vill vilseleda någon.
Genom citat från aktade personer, som speglar mina egna tankar om invandring och Sverige, ville jag få mer tyngd åt mina ord. Jag ville visa att Sverigedemokrater inte är ensamma att tänka så.
Rasism är att tycka att den egna rasen är överlägsen. Det tycker inte jag. Jag anser att alla människor har samma människovärde. Dock anser jag inte att alla människor därmed har samma rätt att bo i Sverige. Men det gör mig inte främlingsfientlig.
Jag har ett konkret förslag. Vi bör återinföra Lucia-beslutet och inte riva upp det, förrän problemen är lösta.
Vid Lucia 1989 var tillströmningen av asylsökande så stor att Ingvar Carlssons regering använde sunt förnuft och drog till bromsen. Sverige skulle i fortsättningen endast ta emot FN-flyktingar, ca 5 % av hela invandringen. Moderaterna och Centern stödde förslaget. Två år därefter revs beslutet upp av Bildts regering, tvingade därtill av Bengt Westerberg. Han hotade annars att spräcka regeringen.
Lucia-beslutet var att ta ansvar för Sverige. I dag är läget inte bättre än 1989. Ändå är det endast SD, som nu vill ta ansvar och föra en politik, som motsvarar Lucia-beslutet.
Hur märkligt det än må låta, för Jonas Nilsson, så är jag i mitt hjärta en gammal gråsosse och som sådan finner jag bara ett parti som i dag står upp för mina värderingar. Jag vill lämna ett bättre Sverige i arv till mina barnbarn - det ville mina socialdemokratiska förfäder också!

Inga kommentarer: