lördag 1 december 2012

Rånades på mitt på förmiddagen.

Man rånad på exklusiv guldklocka

Kronoberg i dag 09:58 | Uppdaterad i dag 09:59
Rånad.
Mitt på förmiddagen.
I centrala Ljungby.
– Man blir skogstokig, säger rånoffret.
Den 65-årige mannen åkte in till Ljungby för att uträtta några ärenden på fredagsförmiddagen. Klockan var strax före elva. Han la märke till att en mörkblå Ford Mondeo körde upp bakom honom och började följa efter honom.
– Jag tittade i backspegeln och tänkte att det var en konstig typ. Sedan såg jag också att det var fyra personer i bilen och att de hade sådana där munkhuvor.
Han svängde in på en parkeringsplats på Bergagatan i centrala Ljungby och de följde efter honom och parkerade tätt intill hans bil.
– Jag sa ingenting om det utan låste bilen och började gå därifrån.
Då blev han attackerad av de fyra männen. De började knuffas och han märket att de var ute efter att distrahera honom. En av dem försökte slita åt sig plånboken som han hade i en ficka.
– Men den satt fast i en kedja så det lyckade han inte med.
De talade dålig svenska och han försökte kommunicera med dem på engels- ka i stället.
– Men det gick inte alls.
Sedan, som på kommando, kastade sig männen in i sin bil och körde därifrån.
– De körde i väg i en jävla fart. Jag var helt ställd och tänkte inte i det läget på att ta registreringsnumret på bilen.
– Jag bara konstaterade att plånboken var kvar och att mobilen var kvar. Jättebra, tänkte jag. Sedan satte jag mig i bilen. Jag kände bara att jag skulle hem.
Först då, när han var på väg hem till sin bostad på en mindre ort några mil utanför Ljungby, märkte han att han blivit rånad på både ett halssmycke och en exklusiv guldklocka som han värderar till cirka 30 000 kronor.
– Jag märkte ingenting under tumultet.
65-åringen har skrapsår på armen där klockan satt och hans slutsats är att rånarna sannolikt har klippt av både halskedjan och länken på klockan.
– Förmodligen har de haft något verktyg.
Han vet inte varför just han blev utvald men hans teori är att de lagt märke till hans bil, som är iögonfallande.
Han bedömer att rånarna är 20–35 år. Samtliga var klädda i mörka mjukiskläder och hade huvorna uppfällda när de slog till. En av dem beskriver han som kortvuxen, runt 1,60, och smal.
Han larmade själv polisen när han kom hem och inre befäl på Kronobergspolisen säger att man nu hoppas på att komma i kontakt med eventuella vittnen
65-åringen ska i dag, lördag, träffa polisens ut- redare och lämna in skinnjackan och skjortan som han hade på sig eftersom det kan finnas DNA-spår på kläderna.
– Jag hoppas så klart att de griper dem. Men det blir nog svårt. Själv skiter jag i det ekonomiska. För jag lever. Men man blir upprörd. Det är jävligt kränkande, säger han.

Inga kommentarer: