tisdag 3 december 2013

Socialdemokraterna i samarbete mellan Islamiska förbundet ?


Carina Hägg. Carina Hägg.

S-ledamot petad – anklagar Islamiska förbundet

Hon var en av dem som krävde Omar Mustafas avgång.
Nu menar riksdagsledamoten Carina Hägg (S) att ett samarbete mellan Islamiska förbundet och Socialdemokraterna har lett till att hon petats ner på riksdagslistorna.
– Det är helt befängt, säger Ulla Gradéen, ordförande för Socialdemokraternas valberedning i Värnamo, till Expressen.se.
Hon har varit riskdagsledamot i snart 20 år. Men nu har hon flyttats allt längre ner på riksdagsledningen.
Anledningen bakom, menar hon är hennes öppna kritik mot att Omar Mustafa (S) tidigare i år valdes in i partistyrelsen.
– Jag var väl medveten om att min kritik skulle leda till att min egen riksdagsplats skulle ifrågasättas och så har också skett. Jag har följt de här rörelserna under så lång tid att jag är väl medveten om hur det här arbetet bedrivs. Jag är beredd att ta den diskussionen och ta konsekvenserna av det. För mig är partiet det allra viktigaste, säger Carina Hägg till P4 Jönköping, som var först att rapportera om kritiken.

"Kan lyfta in personer"

Det var i april, när det blåste rejält runt Omar Mustafa, som hon var först ut för med att kräva hans avgång.
– Han bör lämna sina uppdrag. Det är inte förenligt att stå för de värderingarna och samtidigt finnas på ledande positioner i vårt parti, säger Carina Hägg till SVT.
Nu menar hon att islamiska förbundet har ett samarbete med Socialdemokraterna och påverkar vilka som hamnar på riksdagslistorna.
– Jag har sett att det har inträffat genom åren. Det har då inte skett inför öppen dager och det är först på senare tid man har kunnat se att Islamiska förbundet har den påverkan. De kan lyfta in sina personer, men också påverka så att kritiker inte får politiska uppdrag. Den kraften i sin påverkan har de, säger hon till P4 Jönköping.

"Det är befängt"

Men Ulla Gradéen, ordförande för Socialdemokraternas valberedning i länet, slår tillbaka mot påståendet och menar att de inte har haft diskussioner med Islamiska förbundet eller andra organisationer.
– Var den uppgiften skulle komma ifrån förstår jag inte, men den är överhuvudtaget inte sann. Det är en ren partifråga vilka ledamöter som ska företräda oss. Några externa organisationer har vi överhuvudtaget inte någon kontakt med och skulle de försöka påverka oss har de ingenting att hämta, säger hon.
Hur reagerade du när du hörde kritiken?
– Jag blev mycket förvånad. Det är helt befängt, det är inte överhuvudtaget sant.
Expressen.se har sökt Carina Hägg och Islamska förbundet för en kommentar.

Inga kommentarer: