tisdag 8 juli 2014

Bäddar 7klövern även i Sverige för detta ?

Var hos min kristna irakiska skomakare idag. Han är i 60-årsåldern, har flyktingbakgrund och har bott här ganska länge med sin familj. Idag var han mycket upprörd och pratade om saker som han inte gjort tidigare. Orsaken var att han fått telefonkontakt med en kristen familj som varit hans vänner i Irak. Eller spillran av en familj, rättare sagt. ISIS hade våldtagit döttrarna inför ögonen på föräldrarna, berättade han. Fadern orkade inte med sina upplevelser, utan tog livet av sig efter det.
"Jag är jättearg på honom. Hur kunde han svika sina döttrar så?" sade min skomakare som i sin upprördhet luftade sina känslor för islam:

"Ni är så naiva här. Ni förstår inte att det finns en muslimsk plan att ta över. Vi som levt nära muslimer är jätterädda. För dem är alla andra bara otrogna och inte värda någonting, men det förstår inte svenskarna. Det går inte att skilja på islam och islamism. Det är samma sak, allt står i Koranen. Jag kommer att klara mig, men mina barn och även svenskarnas barn kommer att få det svårt i sitt eget land i framtiden. Vi har själva skaffat oss huvudvärk. Allt är så sorgligt..."
Det var svårt att inte bli gripen av den djupa förtvivlan som min skomakare förmedlade. Och att veta att han knappt ansåg det mödan värt att berätta om detta i vår fina demokrati. Han sa att det inte var någon idé eftersom han bara skulle bli kallad för rasist. "Gunnar Sandelin"

Inga kommentarer: